Saturday, July 26, 2008

Ulasan Buku

Ulasan Buku
Tragedi Nadra oleh Haja Maideen

Tragedi Nadra menceritakan tentang kisah Maria Hertogh, yang juga dipanggil Nadra. Maria Hertogh merupakan seorang perempuan yang dilahirkan dalam keluarga Belanda. Ibu kandungnya, Adeline Hertogh, memberi Maria kepada Che Aminah Binte Mohamed. Maria dididik sebagai seorang Muslim di Indonesia dan sangat disukai oleh ramai orang kerana rupanya yang cantik dan kebolehannya yang hebat. Che Aminah dan Nadra sangat rapat. Nadra berpakaian Melayu, bertutur Melayu dan juga merupakan seorang Muslim yang bertakwa.
Satu hari, ibubapa kandung Nadra meminta Aminah supaya Nadra dipulangkan kepada mereka. Mereka membentang kes ini di makhamah dan Nadra disuruh pulang kepada ibubapa kandungnya, walaupun dia sendiri tidak setuju. Beberapa hari kemudian, Nadra dan Aminah memenangi kes tersebut kerana beberapa aspek yang tidak diambil berat. Empat hari kemudian, Nadra bernikah dengan Mansoor Abadi. Pada masa itu, Nadra berusia 14 tahun. Ibubapa kandungnya membawa kes ini serta kes sebelumnya ke makhamah sekali lagi. Oleh kerana bapa semulajadi Nadra seorang Belanda, dan usia minima untuk perkahwinan di Belanda ialah 16 tahun, perkahwinannya dianggap melanggar peraturan. Juga, setelah mendalami lebih ke dalam kes ini, Nadra sekali lagi disuruh pulang ke ibubapa semulajadinya.
Maria menetap di Roman Catholic Convent of the Good Shepherd di Thomson Road sebagai rumah sementara, kerana ibubapa semulajadinya tiada rumah di Singapura. Banyak gambar dan artikel di beberapa akhbar dan majalah memaparkan Nadra sudah memeluk agama Katolik. Akhbar Melyu tempatan pula memaparkan hidupnya di sana sebagai sedih. Ramai orang tempatan (kebanyakan Melayu) menjadi marah terhadap isu ini.
Pada 11 December 1950, sebuah rusuhan yang paling teruk di Singapura tercetus. Mereka memangsakan sesiapa yang berketurunan Eropah dan juga menjahanamkan kebanyakan kereta di tepi jalan. Pegawai polis (kebanyakan Melayu) tidak begitu cerdas dalam mengawal situasi tersebut kerana bersetuju dengan pandangan mereka. Empat hari kemudian, rusuhan teruk itu dapat dikawal. Namun, ia mungkin terlambat. Tujuh orang bangsawan Eropah telah dibunuh, beratus-ratus orang yang cedera para dan lebih seratus kenderaan yang ditinggalkan dalam keadaan remuk redam.
Nadra kemudian dibawa oleh ibubapa kandungnya ke Belanda, tempat diamannya dari masa itu. Dia terpaksa menjadi seorang Katolik di Belanda. Walaubagaimana pun, Nadra masih bersembahyang lima kali sehari. Dia berkahwin dan beranak sepuluh.
Namun, dia tidak selesa dengan hidupnya. Dia dibawa ke makhamah sekali lagi kerana mengupah beberapa orang untuk membunuh suaminya. Setelah dibincangkan, Nadra dikatakan tidak bersalah. Dalam masa Nadra di Belanda, Aminah pun meninggal.

Apabila saya membaca tentang kisah Nadra, saya terasa amat sedih. Hidupnya sangat kasar dan sukar kerana ibubapa kandungnya yang hanya mahukan Nadra dipulangkan kepada mereka, tanpa memikirkan tentang kehendakan Nadra. Saya rasa amat sedih apabila Nadra dan Aminah dipisahkan selepas kalahan mereka di makhamah. Pada pendapat saya, seorang anak yang menyayangi ibunya tidak patut dipisahkan, walaupun ibunya bukan ibu kandungnya. Bayangkanlah, anda dipishakan daripada ibu kesayangan anda lalu diberi ke ibu kandung anda yang memberi anda kepada orang lain. Saya rasa ibubapa kandungnya patut mengizinkan Nadra tinggal dengan Aminah, dan mungkin bertanyakan tentang kesihatan dan keselamatannya. Walaubagaimana pun, kita tidak tahu mengapa ibubapa Nadra benar-benar mahukan Nadra. Buku ini tidak memaparkan kedua-dua pandangan, malah pandangan Aminah sahaja. Mungkin ia kerana buku ini tentang Nadra sendiri, dan apa yang dimahukan oleh Nadra sendiri ialah untuk berdiam dengan Aminah. Daripada buku ini, Nadra tidak begitu selesa di Belanda, hinggakan dia mahu membunuh suaminya. Nadra pun tidak berpeluang untuk bersua muka dengan Aminah sebelum kematiannya.
Selepas membaca tentang Nadra, saya benar-benar bersimpati dan amat kecewa, kerana pada zaman dahulu, makhamah di Singapura tidak mengambil berat tentang isu-isu sensitif seperti agama dan sebagainya. Inilah yang mencetuskan ketidakpuasan ramai, termasuk Nadra.

Sebenarnya, buku ini sebuah terjemahan daripada sebuah buku Inggeris. Namun, isi kandungannya menarik dan sangat jelas. Malah, kadang kala ia terlalu jelas, ia menceritakan perkara-perkara yang tidak begitu penting dalam jalan cerita ini. Juga, saya dapati bahawa terdapat banyak ulangan yang diadakan pada beberapa butiran yang telah dibincangkan. Buku ini ditulis secara umum, iaitu tidak begitu berperasaan, walaupun isinya sedih. Ini mungkin kerana ia harus menceritakan secara objektif. Penulis menunjukkan bahawa dia berpengetahuan umum. Terdapat banyak butiran informasi untuk membolehkan pembaca supaya lebih memahami cerita. Secara luas, saya rasa buku ini sederhana sahaja, tetapi ia berguna untuk sesiapa yang mahu mengkaji atau mendalami kisah ini.

No comments: